2 maja 2012

JĘZYKI: Projekt 2: Niemiecki!


W moich planach znów znalazł się język - tym razem niemiecki. Długo zastanawiałam się co z nim zrobić, czy uczyć się, czy nie. Ostatecznie zdecydowałam o samodzielnej nauce w domu. Po pierwsze szkoda mi zaprzepaścić trzy lata nauki w liceum - chociaż nauką tego nazwać nie można, a po drugie zaczynam naprawdę lubić ten język i nauka zaczyna być dla mnie przyjemnością a nie tylko przymusem, więc czemu nie! Moim kolejnym projektem na najbliższy rok jest niemiecki! Wystartuję razem z hiszpańskim: 23 maja, z tą różnicą, że tutaj nie nastawiam się na żaden poziom. Ciężko mi ocenić na tę chwilę ile potrafię a ile nie, więc głównie zależy mi na nadrobieniu zaległości, usystematyzowaniu wiedzy i ruszeniu dalej. Zobaczę gdzie mnie zaniesie nie postawienie sobie żadnego celu typu: B1. Wiem, że zależy mi na nauce tego języka, więc myślę, że nie stracę motywacji przez brak ustaleń celu końcowego.

W szkole byłam męczona z gramatyki, więc jej podstawy mam całkiem dobrze opanowane, mam za to problemy ze słownictwem. Nie musieliśmy się go praktycznie w ogóle uczyć, więc nikt nie zaprzątał sobie nim głowy. Ucieszyłam się więc, gdy dostałam fiszki z Wydawnictwa Cztery Głowy i z przyjemnością przedstawię Wam ich recenzję.


Tytuł: FISZKI Słownictwo 1 - język niemiecki

Jest to zestaw 1100 kartoników, z którymi możemy nauczyć się 2100 haseł. Poziom określony na opakowaniu to A1, więc idealny dla początkujących. Jeżeli nie mieliście wcześniej styczności z niemieckim nie musicie nic się martwić wymową, gdyż na dodatkowych fiszkach zostały przedstawione zasady poprawnej wymowy a także tłumaczenie znaków fonetycznych, więc bez problemu możemy nauczyć się wymowy. Jeżeli jednak ktoś nie czuje się pewnie, jest możliwość dokupienia płyty CD z wszystkimi nagraniami ;)

Cały zestaw podzielony jest na 50 kategorii wśród których są m.in.: Media, Rodzina, Dom, Odżywanie, Zdrowie, Zwierzęta. 

Mi osobiście bardzo wiele rzeczy spodobało się w tym zestawie: od podania liczby mnogiej rzeczownika, z którą zawsze mam problemy, zaznaczania czasowników rozdzielnie złożonych, przez podaną transkrypcję fonetyczną, aż po kilka haseł na jednej fiszce. Już tłumaczę dlaczego dla mnie to takie świetne wyjście. Już w pierwszej kategorii na jednej z pierwszych fiszek mamy dwa hasła: grzeczny, niegrzeczny. Nie musimy szukać dwóch osobnych fiszek bądź zastanawiać się jak brzmi ta pozytywna bądź negatywna cecha, bo mamy obie razem. Wydaje mi się, że w ten sposób o wiele szybciej przyswajamy nowe słówka.

Co do negatywnych stron zestawu, to do chwili obecnej żadnych nie znalazłam. Może po przerobieniu większych partii materiału coś się znajdzie. Na razie jestem jak najbardziej zachwycona zestawem i od niego mam zamiar zacząć mój projekt, przeplatając go oczywiście użyciem również innych materiałów.

__________________________________________________________________________________

Na ostatnią lekcję niemieckiego, w ramach zaliczenia roku w szkole musiałam przyswoić informacje na temat Niemiec: Ile mają landów i jakie, rzeki, góry, liczba ludności, największe miasta itp. Przyznam, że informacji było sporo, no ale takie zadanie miałyśmy, żeby zaliczyć rok. Z pomocą po raz kolejny przyszły mi fiszki, które nie dość, że pomagają przy nauce słownictwa i gramatyki to jeszcze możemy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat interesującego nas kraju :)


Tytuł: FISZKI: Poznaj Niemcy 
Malutkie pudełeczko zawierające zaledwie 100 kartoników. Przyznam szczerze, że w życiu nie pomyślałabym, że można się z nich nauczyć tak wiele, a i tak nie przerobiłam jeszcze ich wszystkich.

Fiszki mają na celu przybliżenie nam geografii, polityki, historii i kultury danych krajów - tutaj akurat niemieckojęzycznych. Myślę, że jest to taki zbiór podstawowej wiedzy, którą każdy uczący się języka powinien posiadać.

Dowiemy się z nich co jemy w Niemczech na Wigilię, gdzie dzieci szukają pisanek i słodyczy w Niedzielę Wielkanocną, jaki kraj nie przystąpił do UE czy jakiego wyznania najczęściej są Niemcy i Szwajcarzy.


Myślę, że warto zainwestować te 8zł i przyswoić podstawową wiedzę na temat naszych ulubionych krajów, poprzez przyswajanie języka. To naprawdę niewielki wydatek a myślę, że nauka poprzez zabawę z fiszkami jest dużo przyjemniejsza ;)


Ufff... znów się rozpisałam, ale mam nadzieję, że kogoś zainteresują recenzje ww. pozycji. 
Zdecydowanie będą mi one towarzyszyć w moim projekcie.
A w następnej notce znów będzie trochę o motywacji i przedstawię Wam
kolejną piosenkę, która motywuje mnie do działania i często mi towarzyszy ;)

34 komentarze:

  1. Też podszkoliłbym swój niemiecki, ale teraz skupiam się głównie na angielskim. ,,Męczę" angielski już prawie miesiąc, prawie cały dzień spędzając na nauce, słuchaniu radia i oglądaniu filmów i efekty są zdumiewające. Niestety nadal na 40 minut filmu wyłapuję w nim ponad 150 słówek, których nie znam i muszę się ich uczyć :P Ale niemiecki to także piękny, choć całkiem trudny język, dlatego warto go umieć ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zdania, że lepiej mniej a lepiej, niż dużo a na odwal, więc ćwicz swój angielski a może za jakiś czas będziesz miał okazję do nauki niemieckiego ;) Pamiętaj tylko, żeby przez dużą ilość czasu poświęconego nauce nie wypalić się i nie zagubić chęci do nauki języka ;)
      Życzę powodzenia w dążeniu do biegłości ;)

      Usuń
  2. jej, niemiecki :D trzymam kciuki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie lubię języka niemieckiego, jest taki twardy i sluchanie go działa mi na nerwy, dlatego bardzo Cię podziwiam i oczywiście trzymam kciuki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też go na początku nie lubiłam, ale z biegiem czasu zaczyna mi się coraz bardziej podobać ;)

      Usuń
  4. oj niemiecki... :) podziwiam ludzi, którzy mają ochotę się go uczyć, mnie on dość odrzuca :D powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam pytanie, czy na każdej fiszce wyrazy niemieckie mają transkrypcję fonetyczną? Czy reguły wymowy są tylko na kilku dodatkowych kartonikach (tak jak napisałaś)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie. Transkrypcja jest podana w sumie tylko na tej dodatkowej fiszce, nie ma jej przy każdym wyrazie.

      Tak reguły wymowy są na tych dodatkowych fiszkach, ale poznając je wymowa niemiecka nie jest już taka trudna. Na pierwszej lekcji niemieckiego w szkole również miałam zasady wymowy i jak je zapamiętałam to byłam [i jestem] wstanie przeczytać praktycznie wszystko. Moim zdaniem, z niemieckim to problem jest gł. z akcentem, wymowa nie jest aż taka trudna - a skoro ja ją ogarnęłam to każdy może ;)

      Usuń
    2. Dzięki za odpowiedź. Szkoda, bo brak transkrypcji przy każdym słowie to istotna wada. Moim zdaniem osoba początkująca powinna mieć do dyspozycji taki zapis, a nie tylko dwie czy trzy karteczki z wymową (oczywiście z ogólnymi zasadami). A nawet na wyższych poziomach, czy to A2, B1 czy C1 można spotkać nietypowa wyrazy, jak chociażby 'das Engagement' (zaangażowanie). A czyta się to niestety, jak po francusku (zapiszę może mniej więcej wymowę polskim alfabetem: "angażmo").

      :)

      Usuń
    3. Ja już w sumie przyzwyczaiłam się do braku transkrypcji na takich fiszkach. Nie wiem jak to jest na wyższych poziomach, ale tutaj rzeczywiście tego nie ma. Z jednej strony jest to błąd, bo początkujący mogą mieć problemy, ale z drugiej jako początkująca w angielskim nie miałam pojęcia co to są znaki fonetyczne i nawet nie miałam zamiaru dowiadywać się ;)

      Usuń
    4. Das angażmą, ziś angażiiren (sich engagieren) czy di sząs (die Chance) - wszystkich wymowę można sprawdzić w fajnym słowniku pons.eu. Takie słowa (poza tymi tymi z neudeutsch, czyli tymi, które zostały niedawno przejęte z angielskiego, np. outsourcen) występują niezwykle rzadko, więc moim zdaniem nie ma co panikować:) W niemieckim czyta się wszystko dość regularnie, więc transkrypcja nie rozleniwia uczących się. Ale samo podjęcie tematu ciekawe, na pewno na fiszkach do angielskiego takie coś by się przydało. :)

      Usuń
    5. Rzeczywiście czyta się dość regularnie, sporadycznie natykałam się na słówka które czyta się troszkę inaczej.

      A co do angielskiego to nie wiem jak w tych standardowych, ale w konwersacyjnych fiszkach były znaki fonetyczne napisane również ;)

      Usuń
  6. Prawie co notatka to kryptoreklama, a jest masa innych materiałów do nauki języków niż Fiszki czy Edgard, ale co kto lubi. Bardzo to razi w oczy. Powodzenia z niemieckim, też mam podobny plan :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat nie zgodzę się z tym, że jest to kryptoreklama. Nie ukrywam przed blogerami, że czasami otrzymuję produkty recenzyjne od wydawnictw, bo nawet jest odpowiednia zakładka na blogu, która o tym mówi. Dodatkowo moje recenzje są zdecydowanie obiektywne. Po prostu lubię oba wydawnictwa i podobają mi się ich produkty. Jeżeli otrzymam bądź kupię coś co mi się nie spodoba to na pewno o tym wspomnę - nawet przy zawieraniu współpracy zostałam o to proszona, żeby nie wymyślać nie wiadomo czego i pisać to, co rzeczywiście o produkcie myślę.

      Wiem, że są również inne produkty do nauki języków, ale przyznam szczerze, że moje zbiory składają się gł. z tych dwóch wydawnictw, dlatego tak wiele recenzji dotyczy ich produktów. W przyszłości na pewno będę pisać też o innych pozycjach, ale aktualnie nie ma ich zbyt wiele na moich półkach ;)

      Dziękuję jednak za konstruktywną krytykę i pomyślę o recenzji również innych produktów do nauki języków ;) No i Tobie również życzę powodzenia! :)

      Usuń
    2. Cieszę się, że odpowiednio podchodzisz do tematu i liczę, że mimo współpracy jesteś w stanie oddzielić "ziarno od plew" i krytycznie wyrazisz swoje zdanie, jeśli coś Ci się nie spodoba. Czekam na to niecierpliwie, tak samo jak na nowe notatki i informacje o innych materiałach :D

      Usuń
    3. Myślę, że jestem. Cieszę się, że zazwyczaj mam jednak możliwość wyboru interesujących mnie materiałów, więc może dlatego trafiam na takie, które rzeczywiście mi odpowiadają i spełniają moje oczekiwania ;)

      A tak przy okazji zapytam. Masz może jakiegoś bloga swojego? Bo tutaj tak anonimowo piszesz a lubię odwiedzać blogi osób, które tutaj zaglądają, bo zazwyczaj jednak dzielimy zainteresowania ;)

      Usuń
    4. Nie, nie mam bloga (kiedyś miałam, ale to było dawno i nieprawda), nie mam czasu ani jakoś nie chciałoby mi się wysilać na jakieś mądrości, jak niektórzy to nieudolnie robią. To nie jest oczywiście przytyk do Ciebie, tylko jakoś tak dzisiaj mnie naszło :) Zamiast tego wolę podczytywać niektóre wybrane blogi i buszować po wizażu np. w wątku o językach, ale ostatnio niewiele tam piszę.

      Usuń
    5. Moim zdaniem to nie jest kryptoreklama. Skoro autorka dostaje od wydawnictw produkty do zrecenzowania, to co w tym złego, że opisuje te książki czy fiszki na blogu? Ja czytam takie recenzje zawsze, nie raz dzięki czyjejś opinii udało mi się nie kupić rzeczy, która była tzw. "gniotem". Swoją drogą widać, że te wydawnictwa lubią wysyłać swoje produkty do blogerów - bo na wielu różnych blogach można o ich produktach poczytać.

      Usuń
    6. Dodam jeszcze jedno - nie podoba mi się natomiast nazywanie przez różne wydawnictwa pudełek z papierowymi kartonikami wewnątrz mianem "kursu". Moim zdaniem "kurs" to jest coś łączącego ćwiczenia pisemne, czytanie ze zrozumieniem, odsłuchiwanie i mówienie - czyli podstawowe kompetencje, które ćwiczymy na zajęciach. A przekładanie karteczek to raczej dodatkowa forma wspomagająca naukę. Nie znam nikogo, kto by nauczył się języka używając tylko i wyłącznie "kursu" składającego się z kilkuset kartoników.

      To jest tylko moja opinia jako kupującego i uczącego się języków, i nie każdy musi się z nią zgodzić.

      Usuń
    7. Dziękuję bardzo za komentarze. Rzeczywiście dla wydawnictw jest to forma reklamy i chętnie nawiązują współpracę z bloggerami ;) Też często czytam opinie innych osób - zarówno jeżeli chodzi o materiały do nauki języków jak i zwykłe książki, bo rzeczywiście można uniknąć kupna czegoś co nie powinno znaleźć się na półkach w sklepie ;)

      A jeżeli można wiedzieć to jakie fiszki zostały nazwane kursem? Rzeczywiście zgodzę się, że jest to dodatek - dla mnie bardzo przyjemny, ale nadal dodatek. Nie wyobrażam sobie uczyć się języka bez jakiegoś audiokursu czy podręcznika jako podstawa do fiszek ;)

      Usuń
    8. Przepraszam, ale miałem na myśli tutaj opisy na stronach wydawnictw - nie zaś Twoją recenzję. Ale zajrzyj proszę na firmowe strony internetowe, a zobaczysz sama, że co drugi zestaw z kartonikami to "kurs do nauki". ;-)

      Usuń
    9. Bo już myślałam, że ja gdzieś nieświadomie coś napisałam ;) Tutaj zgodzę się w 100% kurs to to zdecydowanie nie jest. Pomoc do nauki, uzupełnienie czy nawet seria wydawnicza - ok, ale kurs to tak jak mówisz, musi ćwiczyć wszystkie zdolności językowe ;)

      Usuń
  7. No no no, już drugi język rozwijasz w intensywnym tempie :) Pozostaje m trzymać kciuki za to, żeby długie wakacje i studia Cię nie spowolniły. Rok to w końcu sporo czasu :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dużo wytrwałości życzę. Ja jednak skupiam się głównie na angielskim, a niemiecki chcę choć trochę sobie przypomnieć, bo od liceum minęło już trochę czasu i wiele zapomniałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam nadzieje, ze sie nie obrazisz za spam maly :)

    Szukam tekstu Kazika, ktory byl zestawiony z utworem Białoszewskiego - Ballada o zejściu do sklepu. O ile pamietam, w ktoryms ze zbiorow testow Operonu.


    I, jak matura Ci dzis poszla? :)

    Zdravim!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie pomogę, bo nie mam żadnych zbiorów z Operonu.

      A matura w porządku. Najbardziej bałam się Polskiego - 30% raczej będzie, więc w końcu czuję, że mam wakacje! :)

      Usuń
    2. Wakacje? :D Ja poczekam ze swietowaniem i odpoczynkiem co najmniej do 16.05, jak napisze niemiecki :D

      Szkoda, ze nie wiesz, bo juz od paru dni mnie to trapi.

      Usuń
    3. No niestety. Z Operonem się nie zaprzyjaźniałam, więc nawet nie mam jak pomóc.

      A Tobie jak polski poszedł? I trzymam kciuki za niemiecki, ale na pewno dobrze pójdzie ;)

      Usuń
    4. Juz wiem - Historia pewnej milosci :P

      Polski nie poszedl, bo ja rozszerzenie pisac bede :D

      Usuń
  10. Ja uczę się niemieckiego w szkole i nie zamierzam na razie douczać się w domu. Zresztą mam taką nauczycielkę, że po zakończeniu liceum osoby z 4 i 5 będą na pewno na B1 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to ciesz się, że masz taką nauczycielkę i naprawdę z tego korzystaj, bo większość zazwyczaj narzeka na swoich nauczycieli niemieckiego ;)

      Usuń
  11. Bardzo fajne fiszki, pewnie zakupię, ale z angielskiego i hiszpańskiego.
    Tymczasem zapraszam do mnie: http://ksiazkowo-recenzjowo.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Te fiszki o Niemczech są bardzo fajne i mi również się przydały, ale jak robiłam prezentację o tym kraju na zaliczenie. Niedawno kupiłam sobie kolejne opakowanie z tej serii, ale o Wielkiej Brytanii. Są w empiku po ok. 10zł. Cena nie jest wygórowana, więc się opłaca.

    OdpowiedzUsuń